Welke hoed zet jij op?

‘Ach, ik weet het niet hoor’, verzuchtte Joost. ‘Ik werk nu vanuit huis, maar ik vind het helemaal niets. Dat hele gedoe kan me gestolen worden. Ik werk me een slag in de rondte, en ik weet niet eens zeker of ik straks nog wel een baan heb.’ 

Joost maakt zich sinds de start van de lockdown zorgen over zijn toekomst. Anderen juichen juist over de schone lucht en houden daar niet meer over op.  Soms heb je dat: dan zit je in een bepaald denkspoor en lijk je er niet meer uit te kunnen komen. Dan zie je alleen nog maar bevestigingen van je overtuigingen en denkbeelden. Heb jij dat ook wel eens? Dan helpt het om eens vanuit een ander perspectief te kijken: pak eens een andere hoed! 

Doe nu de hoedentest!

Uh? Een hoed?

Edward de Bono is volgens velen de vader van creatief denken. Een van zijn meest bekende tools is het zogenaamde model’ six thinking hats’.  Een manier om vanuit verschillende perspectieven te kijken naar een vraagstuk of probleem. Dus wat zijn dan die hoeden? 

  • De witte hoed: de informatie hoed.
    Als je deze hoed opzet dan ben je op zoek naar feitelijke informatie, je gaat uit van de kale cijfers en feiten. 
  • De rode hoed: de intuïtie en emotie-hoed
    heb je deze hoed op, dan focus je op je intuïtie en kun je emotioneel reageren.
  • De zwarte hoed: de advocaat van de duivel
    Je gaat op zoek naar de risico’s en mogelijke negatieve uitkomsten, de zwakke plekken in een voorstel. Niet omdat je perse tegen bent, maar omdat jullie vergissingen door je ongeremd optimisme willen voorkomen.
  • De gele hoed: de hoed van de voordelen
    Kies je voor de gele hoed? Dan denk je positief over de mogelijke uitkomsten, bedenk je de voordelen van een idee en kijk je hoe iets kan werken. Je bekijkt het van de zonnige kant.
  • De groene hoed: de hoed van de creativiteit
    Je kijkt naar mogelijkheden, alternatieven en nieuwe ideeën. Lekker freewheelen en vrij associëren. Denk nu niet: “ik ben niet creatief’. Geloof ons; practice makes perfect. Gewoon regelmatig proberen en jezelf de kans geven.
  • De blauwe hoed: de hoed van de regisseur.
    Je beheert het proces, verduidelijkt doelstellingen: hoe gaan we het doen, welke acties moeten we nemen. 

Hoe gebruik ik die hoeden? 

Vaak zie je dat teams deze hoeden gebruiken bij overleg. Dan kun je kiezen: of deelnemers hebben ieder een specifieke hoed, of je doet het in de rondes. Met de hoeden kom je tot nieuwe gezichtspunten en ideeën. 

Het leuke is: je kunt de hoeden ook in je eentje gebruiken voor lastige vraagstukken. Wij merken in gesprekken dat het helpt om na te denken hoe je omgaat met de lockdown en de crisis. Nieuwsgierig welke pet jij daar meestal opzet? Doe de quiz! 

Ga je met je team aan de slag met de denkhoeden en wil je daarbij begeleiding? Neem contact met ons op, we verzorgen het graag voor je.


Je las een blog van Why2. Wil je het delen? Altijd fijn! De buttons staan onderaan deze pagina. Wil je onze blogs met tips voortaan direct in je mailbox ontvangen? Dat is een kwestie van aanmelden.